Tradisi Melompat Melepasi Belakang Unta ( Video ).


Para lelaki suku Zaraniq yang tinggal di pantai barat Yaman, mempunyai tradisi mereka melompat melepasi sederetan unta!maksud dari sukan ini adalah lari secepat mungkin untuk kemudian melompat dan melintasi sebanyak mungkin unta yang sedang berbaris. Pemenangnya adalah orang yang meloncat barisan unta yang terbanyak.

Para peserta lompat unta memakai pakaian tradisional warna biru yang digulungkan di sekeliling pinggang sebelum mereka meloncat.
Sebenarnya, tradisi loncat unta ini sudah ada sejak zaman dahulu kala lagi, tetapi hampir dilupakan.

Sukan ini mula dikenali sejak para anggota suku Zaraniq mulai mempraktikkannya kembali. Suku Zaraniq memang terkenal dengan kelajuan, kekuatan, dan keberaniannya di seluruh Yaman.

Acara lompat unta biasanya berlangsung ketika ada acara perkahwinan dan al-Khamis, iaitu festival tahunan yang menandakan berakhirnya musim palm, serta diiringi oleh tarian dan nyanyian.




PERINGATAN

Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Komenlah dengan berhemah kerana ia menampakkan keperibadian anda.

0 comments