Wanita Melahirkan Bayi Batu

Huang Yijun, berusia 92, dari selatan China telah mengandung lebih dari setengah abad. Bayinya mati di dalam kandungan pada tahun 1948 dan beliau memberitahu doktornya bahawa beliau tidak memiliki wang untuk mengeluarkan janin tersebut. Tanpa sebarang pembedahan beliau terus membiarkan janin itu berada di dalam badannya.

ohtidak-wanita-cina-mengandung-bayi-batu
Dan baru baru ini beliau telah melahirkan bayi tersebut! yang di kenali sebagai lithopedion, aka ‘Stone Baby’.Lithopedion adalah satu fenomena perubatan yang jarang berlaku, ia berlaku apabila kehamilan yang gagal dan janin sebenar calcifies ketika masih di dalam badan ibu.

ohtidak-bayi-batu-2
Apa yang sering berlaku ialah janin telah sampai ke peringkat bayi sebelum ia mati. Terlalu besar untuk diserap oleh badan. Janin beralih kepada batu sebagai satu cara untuk melindungi badan wanita daripada jangkitan tisu.

ohtidak-bayi-batu
PERINGATAN

Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Komenlah dengan berhemah kerana ia menampakkan keperibadian anda.

0 comments